► 76% опитаних компаній середнього розміру зазначають зростання загальної кількості податкових перевірок або їх агресивності
► 64% повідомляють про посилення уваги з боку податкових органів щодо міжнародних угод
► Недосконалість внутрішніх процесів і управління названо головною причиною податкового ризику серед респондентів
КИЇВ, 6 ЧЕРВНЯ 2016 РОКУ. Відчутні зміни у податковому законодавстві відбуваються день у день: прозорість оподаткування стає «новою нормою». Інформація про транскордонні податкові рішення, винесені щодо компанії в одній європейській державі, буде доступна податковим органам інших країн. Так, якщо у Європейського Парламенту буде інша думка з приводу даної компанії, її потрібно буде розкрити у фінансовій звітності. Бізнес побоюється, що нові правила визначення постійних представництв (РЕ) можуть бути використані деякими країнами для виправдання надмірно агресивного підходу до їх виявлення, а потім оподаткування.
Айдан О'Керрол, керівник напрямку послуг з підготовки податкової та бухгалтерської звітності в регіоні EMEIA, EY Global, коментує: «Сфера впливу таких змін не обмежується найбільшими у світі транснаціональними компаніями. На даний момент компанії середнього розміру дедалі частіше опиняються в центрі уваги громадськості, засобів масової інформації, податкових органів та навіть внутрішнього контролю. Зростання використання нових технологій та аналізу даних означає, що уряди і податкові органи можуть знизити поріг для проведення контролю. Розглянемо Schedule UTP (для звітності невизначених податкових позицій) у Сполучених Штатах, де початковий поріг для активів, що підлягають звітності, знизився зі 100 млн доларів у 2010 до 50 млн у 2012 фінансовому році і до 10 млн у 2014 році. Всі ці фактори підняли питання оподаткування у корпоративному порядку денному».
За межами національних ринків деякі компанії середнього розміру також опиняються в центрі уваги проекту Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) з протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування (BEPS), де мінімальний поріг для фінансової звітності по країнах, в яких оперує компанія (CCR), був встановлений в обсязі 750 млн євро або еквівалента у місцевій валюті.
Постановка проблеми
Компанії середнього розміру вже відчули суттєвий тиск у питаннях дотримання податкового законодавства та підготовки звітності. 89% респондентів дослідження The EY Middle Market survey повідомляють про перевірки податковими органами або про аудит протягом останніх трьох років; 76% зазначають зростання загальної кількості податкових перевірок або їх агресивності; 64% повідомляють про зростання уваги з боку податкових органів щодо міжнародних угод.
Але не всі чинники дестабілізації походять із зовнішнього середовища: 73% опитаних говорять, що їх організація проводила реструктуризацію у тій чи іншій формі протягом останніх трьох років, у той час як 67% повідомляють про проведення фінансової трансформації. Недосконалість внутрішніх процесів і управління названо головною причиною підвищення податкових ризиків серед респондентів.
Володимир Котенко, партнер, керівник відділу оподаткування та юридичних послуг компанії EY в Україні, коментує: «Українські компанії можуть отримати великі переваги завдяки наявності добре розвиненої податкової функції. Важко переоцінити важливість податкової функції в питаннях дотримання регуляторних вимог, попередньої оцінки запланованих операцій з точки зору оподаткування, а також у суперечках з контролюючими органами».
Трудові ресурси та управління талантами для податкових функцій
Кількість компаній, які зазначають збільшення штату податкової функції за останні три роки, у десять разів перевищує кількість тих, хто повідомив про їх скорочення (42% проти 4%).
81% глобальних респондентів вважають, що їх податкова функція має «відмінні» або «хороші» відносини з фінансовим відділом, проте в аналогічному питанні щодо інших функцій (таких як виробництво, R&D, маркетинг або юридичний відділ) результати падають до 52%. У міру розширення та виходу на нові ринки компаній середнього розміру, зміцнення цих відносин є обов'язковими.
Більше половини всіх респондентів (54%) повідомляють, що співробітники їх податкової функції отримують менш ніж 20 годин навчання на рік. Респонденти у Бразилії, Росії, Індії та Китаї (країни БРІК) повідомили про найменшу кількість годин навчання – 78% співробітників отримують менш ніж 20 годин на рік. Результати також показують пряму залежність між навчанням і розміром компанії: чим більше підприємство, тим більше навчальних годин воно забезпечує. 79% компаній повідомляють про проведення навчання за рахунок зовнішніх постачальників, в той час як про читання статей, публікацій та податкових вісників з цією метою повідомили 69% респондентів. 42% респондентів вважають, що перегляд інтернет-трансляцій або вебінарів є частиною їх професійного навчання, а 39% забезпечують внутрішнє навчання або семінари.
У цілому, 44% респондентів вважають, що ефективність податкової функції формально вимірюється, в той час як 36% мають протилежну думку. Створення податкової економії, своєчасне подання податкової звітності та нормативних документів, а також успішне ведення справ з податковими органами були названі головними показниками ефективності (в такому ж порядку), з різницею не більш ніж 4% в голосах за них. Дотримання бюджету на операційну діяльність податкових функцій, доступність інструментів для створення резервів сплати податків і бенчмаркінг були вказані як найменш важливі показники ефективності.
Інформація про дослідження
Дослідження компаній середнього розміру The EY Middle Market survey було проведено в період з жовтня 2014 по січень 2016 року за допомогою письмових анкет та інтерв'ю посадових осіб. Відповіді були отримані від 270 компаній, що працюють на 26 ринках, з річним доходом в межах від 50 млн до 3 млрд доларів США.
Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна": Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua