27-28 травня в Києві відбулася щорічна, 25-та за рахунком Всеукраїнська конференція «День Логіста» - головна подія для керівників логістики.
Це єдина в Україні щорічна спеціалізована зустріч для професіоналів з логістики та суміжних галузей. Тут зібралися топ-менеджери й керівники логістики з усіх регіонів країни й закордону, щоб обговорити тенденції розвитку логістики у чинних умовах і провести перемовини з поточними та майбутніми партнерами.
Організатором конференції виступила В2В медіа-група TradeMasterGroup.
Розподіл учасників за сферами діяльності виглядав так:
- логістика – 21%
- виробники – 19%
- рітейлери – 16%
- дистриб’ютори – 15%
- суміжні галузі – 29%
Розподіл аудиторії за рівнем менеджменту виглядав наступним чином:
- Директор з логістики – 23%
- Генеральний директор, СЕО – 17%
- Керівник складської логістики – 11%
- Операційний директор – 8%
- Менеджер із розвитку, аналітик – 6%
- Менеджер з логістики, логіст – 6%
- Керівник транспортної логістики – 4%
- Директор з маркетингу, маркетолог – 4%
- Менеджер ЗЕД – 2%
Партнерами конференції стали компанії:
Генеральний партнер - Consulting for Retail
IТ – Партнер – I-Logistics
Логістичний оператор №1 в Україні - Global Ocean Link
Логістичний Партнер - SKU Logistic
Партнер системних рішень для складської логістики - Склад Сервіс
Логістичний Партнер - WareTeka
Палетний партнер – Богач Плюс
Логістичний Партнер - Global Logistics
Енергетичний Партнер - Компанія ЕНЕРДЖІ ГМБХ
Партнер логістичних технологій - Вантаж-логістика
Трансформаційний Партнер - Юкоуч
Автосервісний партнер МАК-АВТО
Партнер кава-брейків – Фенікс Інвест Трейд
Перший день конференції, 27 травня, був присвячений актуальним питанням складської логістики. Відкрила серію виступів HR-експерт Тетяна Пашкіна. Вона презентувала аналітичний огляд «Ринок праці 2020-2021: переміни, тренди, проблеми й надії». За допомоги вичерпним статистичних даних спікерка розповіла, в якому стані вітчизняний ринок праці зробив крок у кризу, та як криза позначилася на різних сегментах ринку праці. Зокрема, Тетяна навела діаграми скорочення населення України, зміни кількості безробітних і працевлаштованих осіб, а також динаміку середньої заробітної платні й зарплатної заборгованості впродовж минулого року.
Тетяна зазначила, що криза призвела до суттєвого скорочення наявних вакансій і зростанню кількості претендентів на робочі місця.
З огляду на тематику конференції, спікерка детально зупинилася на секторі логістики й надала аналіз зарплат за різними професіями цієї галузі – логісти, перевізники, експедитори, працівники складів, водії тощо.
Окремо Тетяна зупинила увагу аудиторії на факторі трудової міграції українських робітників, яка в останні роки стала значно впливати на вітчизняний ринок праці. Окресливши причини міграції, спікерка зробила не надто втішний прогноз, згідно х яким багато українців прагнуть інтегруватися за кордоном.
Валерій Губарєв, провідний експерт компанії «Незалежне Митне Агентство». розповів про Автоматизацію митних процесів зовнішньоекономічної діяльності в міжнародній торгівлі. У своєму виступі спікер представив нову комп'ютеризовану систему транзиту (NCTS), яка дозволяє автоматизувати більшість процесів у митних органах. Валерій розповів про запровадження режиму спільного транзиту, який дозволяє використання єдиної митної декларації зі складу в країні відправлення до складу в країні призначення замість окремих документів доставки в різних країнах, і навів, які спрощення можуть отримати українські трейдери у разі використання NCTS.
Спікер також познайомив учасників конференції з іншим корисним продуктом – Авторизованим Економічним Оператором. Ця концепція була впроваджена Всесвітньої митною організацією ще у 2005 році, і наразі реалізована в 97 країнах. АЕО доступна і в Україні, і надає багато спрощень і переваг тим, хто її використовує. На завершення виступу Валерій розповів, як отримати статус авторизованого економічного оператора в нашій країні.
Представники компанії WareTeka, комерційний директор Андрій Чернявський і менеджер із розвитку бізнесу Марі Чуркіна, розповіли, Як бізнесу оптимізувати складську логістику, а 3PL-оператору вирішити проблему порожніх площ на складі.
На початку виступу учасники конференції дізналися про головні проблеми логістики, з якими стикаються 3PL-оператори – це незавантажена інфраструктура й операційні помилки в плануванні й обробці замовлень. У той же час головною проблемою логістики для бізнесу є відсутність налагодженої логістики й складність вибору логістичного провайдера для аутсорсингу. Для багатьох компаній логістика не є головним видом діяльності, проте замість того, щоб зосередитися на розвитку власного бренду, вони змушені самостійно налагоджувати процеси зберігання й транспортування товарів.
Спікери порівняли видатки на складську логістики з аутсорсингом і без нього і наочно продемонстрували переваги першого варіанта.
Окресливши складнощі в процесі налагодження співпраці між 3PL-оператором і бізнесом, представники WareTeka запропонували власну онлайн-платформу, яка об’єднує клієнтів зі складськими операторами й дозволяє прозоро контролювати всі процеси, забезпечивши максимальну вигоду.
Ігор Литвиненко, директор з розподільчої логістики компанії «БаДМ» розповів у своєму виступі «Перехід на вузько прохідні стелажі на працюючому складі», що вузькопрохідні палетні стелажі (VNA) є оптимальним рішенням для економії місця на складі обмеженої площі. Вони забезпечують максимальну ємність складу, а також роблять можливим оперативне комплектування замовлень і швидкий доступ до кожної палети.
Ігор розкрив такі цікаві моменти, як вибір типу стелажної конструкції для складу, навів приклади схем розміщень стелажів й окреслив їхні переваги й недоліки.
Окремо спікер детально зупинився на технічних вимогах до розміщення стелажів, аби застерегти слухачів від поспішних рішень.
Наприкінці доповіді Ігор висвітлив питання вибору нової чи вживаної техніки для складу й зробив огляд змін у бізнес процесах на складах з VNA-стелажами.
Наступний доповідач, Володимир Адамов, керівник напрямку логістики компанії Consulting for Retail, виступив із темою «Тренди логістики в сучасних умовах». Спікер розповів, що корона вірусна криза сприяла розвитку онлайн-продажів і вимогам споживачів до зменшенню часу доставки замовлень, проте вітчизняний рітейл виявився не готовим до цих вимог часу.
Володимир перелічив новітні технології в логістиці, які допоможуть пристосуватися до нової сучасності: зокрема, це робота без товарних запасів Pick by line, Cross-Docking, використання процесу перепакування Pick then Pack, облік і планування виробництва у в WMS, нові форм-фактори терміналів, електронні цінники з мітками, автоматизація за допомоги спецобладнання тощо.
Співдоповідачем Володимира Адамова виступив Андрій Варибок, генеральний директор компанії Українські інтелектуальні системи. Він розповів, яких результатів можна досягти на практиці завдяки використання цих технологій. Це - забезпечення зростання лояльності та кількості покупців, зменшення операційних витрат і збільшення виручки.
Ярослав Бендяк, керівник напрямку автоматизації компанії «Склад Сервіс Київ» виступив з доповіддю «Як автоматизація прискорює процес комплектації / консолідації замовлень на складі». Спікер акцентував увагу аудиторії на питанні комплектації як одного з найбільш трудомісткому процесі на складі. За словами Ярослава, складність цього процесу зумовлена кількома чинниками: неефективно побудованому маршруті комплектувальника, відсутності чіткого регламенту поповнення або підбору замовлень, проблем з ідентифікацією товару та відсутності окремої зони для комплектації.
Найбільш цікавим стала частина доповіді, в якій Ярослав ретельно, з математичними викладками розглянув варіанти комплектації й порівняв їхню ефективність.
Практичним досвідом поділився наступний доповідач – Ігор Гриша, керівник відділу операційної логістики компанії «Імперіал Тобакко Продакшн Україна». Він розповів про Впровадження висотного автоматизованого складу та результати його роботи через 6 років.
У 2015 році київська тютюнова фабрика ввела в дію новий автоматизований складський комплекс АВС. Термобудівля зі стелажною конструкцією ємністю 16 288 місць стала комплексним рішенням, її повноцінне функціонування забезпечує група конвеєрів з приводними роликами. Контроль за рухом палет здійснює програмний комплекс, а візуалізацію процесів забезпечує система WinCC, яка виводить анімовану інформацію на декілька моніторів і дозволяє, у випадку виникнення помилки, швидко її виявити й усунути.
Спікер детально розповів про конструкцію комплексу, який складається з чотирьох секцій, кожна з яких оснащена власним краном-штабелером. Система управління складом розподіляє палети згідно з унікальним алгоритмом, який дозволяє навіть у разі одночасної зупинки трьох кранів зберегти функціонування складу.
Наприкінці Ігор зупинився на особливостях і перевагах системи WMS і тим, як вона керує процесом приймання та відвантаження товарів.
Олександр Демченко, директор компанії «І-Логістика», виступив із темою «WMS систем Logistics Vision Suite: оптимальне рішення для автоматизації складу». Він познайомив аудиторію з WMS-системою Logistics Vision Suite III Plus (LVS) від виробника Mantis Infomatics.
Головними особливостями цієї системи є: єдиний підхід до кількох 3PL-клієнтів, інтелектуальні логістичні атрибути, мультискладська архітектура, мультиклієнтність, необмежена ієрархія типів упаковки, потужні інструменти централізованого управління складом, інтеграція зі складським обладнанням, аналітика складу тощо.
Після розповіді про нюанси провадження і роботи LVS Ігор навів перелік переваг для користувачів системи. Наприклад, клієнти можуть швидко й ефективно користуватися процесами змін складу, щоб відповідати новим вимогам бізнесу, мінімізувати витрати й максимізувати результати. Підприємства можуть швидко визначати потреби бізнесу й ринку та реагувати на них. Прості налаштування та параметризація без довгого кодування дозволяють клієнтам швидко реагувати на зміни в бізнесі, а підвищення ефективності та результативності призводять до значного скорочення витрат на логістику й дистрибуцію, і вони стають ключовими чинниками для швидкого повернення інвестицій.
Дмитро Пасенков, керівник департаменту промислової логістичної нерухомості компанії Cushman & Wakerield, презентував Аналіз ринку складської нерухомості в першому кварталі 2021 року. У своїй доповіді він навів ключові показники ринку, обсяг орендованих складських приміщень і потенціал ринку складської нерухомості, перспективи розвитку логістичної нерухомості, вартість, території, введення в експлуатацію по регіонах тощо.
Спікер зазначив про високу зацікавленість у кінцевих користувачів до готових об’єктів логістичної нерухомості, а також про високу зацікавленість локальних і міжнародних інвесторів до логістичної нерухомості. Однією з головних тенденцій, на яку вказав спікер, є бажання орендаторів бути ближчими до міської межі або розташовуватися безпосередньо в місті - це викликано розвитком електронної комерції.
У той же час Дмитро зазначив, що наразі відчувається гострий дефіцит складських площ, особливо великого формату. Багато орендаторів є заручниками цієї ситуації.
У рамках конференції «День Логіста» відбулася фасилітаційна сесія. На групове обговорення були висунуті актуальні питання, а саме:
1. Як організувати оперативну доставку замовлень покупцеві в мінімальні терміни і з прийнятними витратами?
2. Як вирішити проблему відсутності кваліфікованого персоналу в логістиці?
3. Що врахувати при впровадженні системи автоматизації складу для його ефективної роботи?
4. Як забезпечити прозорість визначення тарифів на рейс і підбору відповідних перевізників?
5. Як оптимізувати процеси на складі, щоб суттєво скоротити площу складу?
6. Як знизити ризики, пов'язані з перебоями в поставках?
28 травня тематика виступів спікерів визначалася транспортним напрямком.
Серію аналітичних доповідей продовжила Крістіна Бровенко, аналітик компанії Pro-consulting. Вона представила тему «Аналіз ринку вантажоперевезень України». Спікерка розповіла, що головним трендом минулого року став вплив пандемії. Внаслідок цього чинника суттєво скоротилися обсяги авіаперевезень, а автоперевезення стикнулися із багатьма проблемами, серед яких: затримки на кордонах, підвищені ризики через пандемію, а також зростання цін на пальне. У той же час спостерігалася позитивна динаміка залізничних і водних перевезень.
На закінчення Крістіна навела прогнозні тенденції ринку 2021 року. Це розвиток колаборацій, кооперації, об'єднання сервісів задля утримання клієнтів; збільшення попиту на послугу «збірні вантажі»; впровадження IT-технологій; переведення багатьох співробітників на віддалену роботу та розвиток аутсорсингу (скорочення витрат на відділі логістів і брокерів, а також відсутність ризиків, пов'язаних із проходженням митниці, простоями і втратами вантажу).
Наступний спікер, CEO SK Group EU і Chief Logistics Officer Yarych Юрій Свірський, виступив із темою «Оптимізація ланцюжка постачання з допомогою автоматизації та імітаційного моделювання».
На початку доповіді Юрій навів приклад автоматизації ланцюга постачання, детально пояснивши кожен етап – від обробки замовлень до доставки і оплати. Результати впровадження цього кейсу з автоматизації наочні – це оптимізація транспортної логістики, відсутність операційної роботи, мінімізація штрафів і зменшення товарних залишків.
Спікер пояснив, що існує три способи реалізації автоматизації на підприємстві: на базі існуючого ПЗ, придбання ПЗ або повний чи частковий аутсорсинг.
Далі Юрій розповів про імітаційне моделювання у складській логістиці. Це створення віртуальної моделі блоку процесів. Імітаційне моделювання дозволяє без ризику провести експерименти із нововведенням в процесах і випробувати нові бізнес-моделі.
Володимир Гузь, асоційований партнер Global Ocean Link, виступив із доповіддю на тему: «Міжнародний контейнерний поїзд UA-EU. Перспективи на 2021», в якій торкнувся аспектів міжнародної торгівлі між ЄС і Україною.
Свій виступ спікер почав з аналізу товарообороту між Україною й Європейським Союзом, який з початку агресії РФ у Криму і на сході суттєво зріс і досяг 44 млрд євро у 2019 році. Таким чином наразі ЄС слід розглядати як головного торгового партнера нашої країни.
У той же час, зазначив Володимир, залишається недооціненим роль залізничного вантажного сполучення з Європою, яке займає малу частку у загальних обсягах вантажних перевезень. Хоча контейнерний залізничний транспорт має низку переваг перед найпопулярнішим автомобільним: це більша вантажопідйомність, відсутність заторів на дорогах, швидке митне оформлення й відсутність необхідності оформлення транзитних документів.
Наприкінці доповіді Володимир навів довідку про специфікації прикордонних з ЄС залізничних станцій, проаналізувавши їхні переваги й недоліки.
Далі практичним досвідом поділилася Вероніка Зеленська, керівник транспортного напрямку мережі магазинів EVA, яка детально розкрила тему «Бізнес процеси організації та управління доставки кінцевому споживачеві».
Спікерка познайомила учасників конференції з власною моделлю доставки в магазини EVA. Ця система повністю автоматизована і дозволяє поповнювати магазини виключно відсутнім товаром і розраховує необхідний запас, застосовуючи буферну систему.
Склади EVA модернізовані за допомоги WMS системи Infor – це
Вероніка розповіла про систему автоматизації планування операційних задач ORTEC. Завдяки їй час планування зменшився удвічі, були виключені помилки, а саме планування відбувається лише один раз на добу – наприкінці дня.
Система також дозволяє прораховувати вартість маршрутів, обирати між кількома варіантами маршрутизації, робити оповіщення магазинам і завершувати рейси на підставі даних GPS.
Повторна оптимізація поштового трафіку на підставі актуальних даних стало важливою відмінністю ефективного операційного планування, зазначила Вероніка.
Практичні кейси розбавив цікавою теоретичною інформацією Володимир Бондарєв, керівник управління товарними запасами роздрібної мережі «ЖЖУК». Його виступ мав назву «Підводні камені АВС-аналіза в управлінні товарними запасами».
АВС-аналіз – це метод, який дозволяє класифікувати ресурси компанії за ступенем їхньої важливості. Цей аналіз є одним із методів раціоналізації й може застосовуватися до будь-якого підприємства. В основі АВС-аналізу лежить принцип Парето 20/80 – тобто 20% всіх товарів приносять 80% обороту. Володимир навів головні переваги цього методу: це простота, легкість застосування, поширеність і варіативність. АВС-аналіз легко вбудовується в процеси та регламенти компанії, вбачається інтуїтивно правильним і не викликає спротиву.
Спікер навів математичне обґрунтування достовірності цього методу аналізу і наприкінці виступу познайомив аудиторію з історією появи і впровадження АВС-аналізу.
Chief Marketing Officer «Вантаж-Логістика» В'ячеслав Левченко у своєму виступі розкрив тему «Особливості організації роботи доставки останньої милі».
Спікер нагадав про зростання ринку e-commerce і зазначив, що сьогодні лояльність споживачів визначається не найнижчою ціною, а досвідом покупця з брендом та часом доставки. З огляду на це В’ячеслав звернув увагу на зростаючу роль доставки останньої милі у досвіді покупця.
«Остання миля – це не просто найскладніша частина логістичного ланцюга, це «останнє враження» про бренд, яке найбільш виражено впливає на його імідж, - наголосив він. - У неперсоналізованій онлайн торгівлі, саме доставщик уособлює бренд, навіть якщо доставку проводить стороння компанія».
Познайомивши учасників конференції з головними вимогами споживача до доставки, спікер навів низку прикладів технологій, які допоможуть відповідати вимогам часу і сприятимуть зростанню кількості задоволених покупців.
Богдан Яковленко, директор офісу операційної складської логістики ТОВ «Сільпо-Фуд» представив онлайн-доповідь «Оптимальна побудова логістичної системи».
Коротко познайомивши аудиторію з теоретичним визначенням логістичної системи (це переміщення одиниць потоку в каналі ресурсів з точки А до точки споживання В, зі встановленим рівнем сервісних показників і видатками, що відповідають рівню сервісних показників), спікер оприлюднив принципи побудови оптимальної системи. Це збалансованість, контроль, ідентифікація, унікальність, порядок, розвиток, однобічний потік, коротка відстань, синхронність, рівномірність, своєчасність, резерв, утилізація, мінімальні дії, відповідність тощо.
Наприкінці доповіді Богдан відзначив і принципи керування логістичної системи: управління плануванням, управління прогнозуванням, управління ресурсами, управління регламентами й управління контролем.
Докладним кейсом впровадження тендерних процедур поділиться Віктор Філоненко, директор «Автотранском», який виступив із темою «Оптимізація витрат на обслуговування власного автопарку».
Спікер звернув увагу слухачів на значні витрати на поточний ремонт автопарку, з яким стикаються чи не всі автоперевізники. Термінові ремонти роблять неможливим планування витрат і таким чином не дозволяють економити кошти.
Віктор запропонував рішення, яке дозволить відмовитися від поточної системи закупівель – тендери з оптимізованими параметрами: формування вимог до запчастин з визначенням низки брендів для конкуренції між постачальниками; мінімізація часу на формування заявки на закупівлю до 1 години; час проведення тендерів – від 1 години, швидке узгодження рішення про вибір постачальника; відкрите, конкурентне і прозоре визначення переможців тощо.
На прикладі досвіду своєї компанії Віктор навів переваги, які забезпечило впровадження даного процесу закупівлі: стало можливим своєчасно забезпечувати власні потреби компанії в закупівлях запчастин, з дотриманням вимог щодо їх якості; економічний ефект склав 20-30% від бюджету закупівель запчастин; прозорість закупівельної діяльності дозволила запобігти корупції й інших зловживань в області закупівельної діяльності.
Завершив серію доповідей на конференції «День Логіста» Віктор Барановський, директор ТОВ «Логістична майстерня». Він виступив із темою «Локальна доставка. «Підгонка» інструментів керування та мотивації».
Спікер розповів про реорганізацію системи доставки останньої милі на своєму підприємстві з метою поліпшення мотивації водіїв і в підсумку – економії коштів. Віктор представив власну розробку й розповів про етапи її впровадження. На першому кроці водії перейшли на почасово-відрядну систему роботи з тарифною сіткою. Другим етапом стала контрактна система – винаймання водіїв з власним авто. На третьому етапі логістика була передана на аутсорсинг колишнім працівникам підприємства, які одночасно стали орендарями автомобільного парку компанії.
За словами Віктора, він залишився цілком задоволений експериментом, який дозволив суттєво скоротити витрати на технічне обслуговування автопарку й підвищити мотивацію працівників.
По закінченню сесії була влаштована дискусія за актуальними проблемами, під час якої на питання відповідали досвідчені фахівці з логістики, питання які обговорювались:
- Організаційні рішення проблем стиків складської та транспортної логістики
- Як оптимізувати вартість мультимодальних перевезень, яка істотно зросла?
- Як вирішуються проблеми дозволів на автомобільні перевезення? (Які є альтернативні рішення?) Як буде розвиватися робота з електронними дозволами?
- Як впровадити гнучку маршрутизацію? Як передбачати зміни в маршрутах і оперативно реагувати і перебудовувати маршрути?
- Досвід реалізації поставок груп фреш, ультра-фреш, фроузен.
- Як мінімізувати ризики неякісних послуг перевізників (коли несвоєчасно прибувають машини під навантаження тощо)? Як збільшити якість і швидкість послуги доставки?
- Як вирішується проблема залізничних перевезень з Китаю?
- Які неочевидні способи вирішення проблем з портами України?
- Досвід успішної автоматизації автопарку.
Експерти, які приймали участі у панельній дискусії: В’ячеслав Макаров, директор з логістики, «Двері Білорусі», Олег Чемоданов, директор з логістики HD Group та Володимир Дудін, директор з логістики ЕПІКУР.
B2B Медіа-група TradeMasterGroup вітає учасників конференції з набутими знаннями та новими знайомствами.
Ми завжди раді бачити вас на наших наступних конференціях!
_________________________________________