Керівники компаній продовжують переглядати портфелі організацій попри складне геополітичне середовище – 52% лідерів планують укласти угоди придбання протягом наступного року. Про це свідчить 21-ше дослідження EY Global Capital Confidence Barometer (CCB), що проводиться двічі на рік за участю понад 2 900 керівників із 45 країн.
Розвиток технологій і пошук талантів сприяють укладанню угод: дві третини респондентів (66%) планують інвестувати в технології понад 25% інвестиційного капіталу – переважно в рішення, що сприяють зростанню доходу. Більше ніж половина керівників (56%) інвестуватимуть у технології через поглинання, спільні підприємства чи зовнішні венчурні фонди. Водночас майже дві третини респондентів (61%) мають складнощі з пошуком кандидатів із необхідними навичками та кваліфікацією. Цей показник ще вищий у Великобританії (66%) та Німеччині (72%).
Стів Крускос, віце-президент EY Global, консультаційні послуги з супроводу угод, зазначає:
«Що стосується інвестицій у технології, то відповідь на запитання «купувати чи будувати?» для більшості компаній — «купувати». Водночас дефіцит кваліфікованих кадрів обмежує зростання та набуття навичок, необхідних для забезпечення майбутнього розвитку. Це дедалі сильніше впливає на ринок M&A».
На думку багатьох керівників економічного спаду не буде
Понад половина респондентів (54%) не вважають загрозою ймовірність рецесії в коротко- та середньостроковій перспективі. Хоча більшість респондентів із найбільших економік світу впевнені в економічному розвитку своїх країн, кардинально інше сприйняття в Німеччині та Великобританії, де 80% та 62% відповідно очікують на спад. Попри ці побоювання ринок M&A в Німеччині та Великобританії в 2019 році залишається активним. Керівники в США є найбільш оптимістичними – 78% респондентів скептично ставляться до ймовірності серйозного економічного спаду в коротко- та середньостроковій перспективі.
Компанії стикаються з проблемними питаннями торгівлі та тарифів, що підривають впевненість у перспективах економічного розвитку. Майже дві третини підприємств (64%) планують істотно зменшити вплив торговельних і тарифних бар’єрів на бізнес шляхом оптимізації ланцюгів постачання та переміщення виробничих потужностей. Ще 22% респондентів наразі шукають шляхи розв’язання проблеми.
Більше суперництва та конкуренції в процесі укладення угод
В умовах оптимістичних економічних перспектив ринок M&A угод в 2020 році буде висококонкурентним. Вісім із десяти респондентів очікують на збільшення суперництва та конкуренції на торгах у наступному році, а 75% респондентів очікують, що приватний капітал стане головним покупцем.
Респонденти очікують збільшення кількості мегаугод (вартістю понад 10 млрд доларів США). Це прогнозують більше половини (55%) керівників. Майже три чверті (72%) не очікують сповільнення загальної M&A активності, приблизно та ж кількість керівників підприємств (71%) прогнозує збільшення кількості транскордонних угод.
США повертають собі перше місце, Великобританія залишається привабливою для інвесторів
Відповідно до результатів останнього випуску CCB, США є найпривабливішою країною для M&A інвестицій. Попри невизначеність через Брекзит Великобританія зберігає інвестиційну привабливість – інвестори оцінюють її як другу найбільш привабливу країну для інвестування у світі. США та Великобританія випередили Німеччину (третє місце), Китай (четверте) та Канаду (п’яте).
Крускос додає:
«Постійні торговельні проблеми найбільших економік не змусили спеціалістів з укладення угод відтермінувати свої плани. Потреба в трансформації переважає ризик невизначеності. Допоки це триває, угоди M&A будуть укладатися. Вони все ще є важливим засобом для оптимізації портфелів та пришвидшення необхідних трансформаційних процесів».
Чітке визначення місії та створення додаткової вартості в довгостроковій перспективі
Питання місії та впливу на суспільство дедалі частіше входять до порядку денного рад директорів і змінюють показники оцінки успішності компаній. Близько 84% компаній вже мають або планують запровадити звітні показники щодо соціальних цінностей наступного року.
Крускос зазначає:
«Керівники дедалі частіше приділяють увагу вимогам інвесторів, які хочуть бачити підтвердження більш широкої відповідальності компанії. Організації усвідомлюють це та змінюються, розуміючи, що в інакшому випадку, скоріше за все, опиняться на узбіччі історії».
Ситуація в Україні
Богдан Ярмоленко, керівник відділу супроводу угод, EY в Україні, коментує:
«Погоджуюся зі Стівом Крускосом щодо того, що сьогодні єдина річ, яка визначена на майбутнє, – це невизначеність.
Глобальне дослідження спонукає хоча б на деякий час мислити глобально. Ризики, про які говорять респонденти, притаманні й українським компаніям, хоча зараз вони можуть бути непомітними.
31% респондентів стверджує, що найбільшим зовнішнім ризиком для їхнього бізнесу є геополітична, торговельна й тарифна невизначеність. Більш цікавим є те, що другим ризиком, який зазначили 22% керівників компаній, є збільшення конкуренції з боку стартапів.
Понад половина респондентів планують спрямовувати 25-50% своїх інвестицій в цифрову трансформацію, 66% інвестицій в цифрове майбутнє плануються за межами своїх країн.. Пріоритети українських компаній наразі є іншими. Проте, ми є частиною світової економіки, тож український бізнес стикається з глобальною конкуренцією. Ми пам’ятаємо такі видатні бренди як Kodak і Nokia, які наразі не існують через революційні технологічні зміни – що є уроком для нас. В українській історії є аналогічні приклади. Просто замисліться...
Інша тенденція – 52% респондентів планують укласти угоди M&A протягом наступного року. Зі свого досвіду скажу, що Україна нечасто з’являється на їхніх радарах. Тому очевидним завданням українського уряду й компаній є об’єднання зусиль для зміни ситуації.
Думка керівників українських компаній недостатньо представлена в глобальному досліджені. Наразі EY планує підготувати більш детальне дослідження саме для ринку України, тож чекайте на наші новини».
________________________