Згідно з затвердженим наказом Міністерства Інфраструктури України від 03.06.2019 року про “Зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні” ТТН може бути в оцифрованій формі. Генеральний директор Директората цифрової інфраструктури Міністерства Інфраструктури України, Фарид Сафаров у своєму інтерв`ю для delo.ua розповів про необхідність та етапи діджиталізації процесу поставок.
“Товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, і є одним з документів, який може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, може бути складений в паперовій та/або електронній формі та повинен містити обов'язкові реквізити. На паперові товарно-транспортні накладні на місяць витрачається, за різними підрахунками, від 40 до 200 млн аркушів А4 на місяць. Для бізнесу це означає витрати в 500 млн грн на рік (включаючи витрати на папір і пересилку документів). З одного боку, це затратно, а з іншого - абсолютно не екологічно.
Друга проблема, з якою стикаються перевізники і експедиторські служби при використанні паперових ТТН 一 затримки в оплатах за свої послуги. Згідно правил оформлення документів на перевезення вантажів, фінальний пакет товарно-транспортних накладних повинен бути підписаний відповідальними особами вантажовідправника, перевізника (або експедиторської служби), вантажоодержувача і переданий замовнику (часто це вантажовідправник). До того ж, під час проведення документальних перевірок, податкова служба запрошує наявність ТТН, як обов'язкового документа, що підтверджує факт надання послуги з перевезення товарів.
У разі відсутності на підприємстві оригіналів ТТН, фіскали ставлять під сумнів правильність відображення в бухгалтерському обліку витрат підприємства, що тягне за собою штрафні санкції. Відповідно, замовники не оплачують послуги з перевезення, поки не отримають назад оригінали документів. Термін доставки підписаних документів залежить від оперативності роботи поштових служб. Поширені випадки втрати ТТН, що призводить до повторного пересилання документів і тривалих затримок платежів.” - розповідає Фарид Сафаров.
В розрізі проблематики, з якою стикається держава при роботі компаній з ТТН, в першу чергу, це спроби приховати порушення правил перевезення вантажів, пояснює Фарид Сафаров: “Основна проблема полягала в тому, що часто, ТТН на одну поставку формувалися в двох комплектах, щоб приховати порушення правил перевезення вантажів.
Відбувалося це таким чином: отримуючи вантаж, перевізник підписує ТТН і підтверджує, що прийняв вантаж по фактичному обсягу, наприклад 45 тонн. Але згідно з технічними характеристиками його транспортного засобу та законодавчо допустимим нормам, максимальний тоннаж вантажу, що перевозиться не повинен перевищувати, наприклад, 20 тонн.
Тому, перевізник везе з собою два комплекти документів: фіктивний на 20 тонн, на випадок перевірки інспектором Укртрансбезпеки, і дійсний на 45 тонн, для коректності взаєморозрахунків за послуги перевезення. При отриманні вантажу, вантажоодержувач підписує документи на 45 тонн, а фіктивний комплект знищується.”
Після створення робочої групи при Міністерстві Інфраструктури України з ряду провайдерів електронного документообігу, розпочалося планування розробки та масштабування рішення: “7 компаній приєдналися до пілота, "АТС", "Смарттендер", “Документ онлайн” повноцінно запустили для своїх клієнтів е-ТТН, допрацювавши інтеграцію своїх систем ЕДО з центральною базовою компонентою е-ТТН.
Завдяки їм, в період з 19 по 27 грудня 2019 року, бізнес вперше скористався сервісом е-ТТН і перевірив повний цикл використання е-ТТН, включаючи перевірку інспектором Укртрансбезпеки.
Друга стадія 一 наказ Мінінфраструктури про порядок підключення і роботи системи е-ТТН. Це необхідно для регламентування взаємодії систем документообігу, які підключаються до державної системи.
Третя стадія 一 робота з підакцизними групами товарів. У нас в планах йдуть алкогольні напої, етилові спирти, хлібобулочні та молочні вироби, деревина і так далі. З Дмитром Дубілетом ми обговорювали можливість суміщення проекту е-ТТН з е-Акциз для контролю за переміщенням акцизних груп товарів, особливо медикаментів, з метою боротьби з контрафактом.
Ми запустили проект в форматі пілота, оскільки необхідно оцінити і перевірити різні способи технічної взаємодії між державою і бізнесом при використанні системи. Другий момент 一 підакцизні групи товарів. Існують спеціальні
групи товарів, які регулюються і регламентуються Міністерством інфраструктури. Форми електронних накладних для цих товарів ми ще будемо узгоджувати з іншими органами влади, щоб не втратити критично важливі дані, завдяки яким проводиться аналіз і контроль ринку підакцизних товарів, бюджетна політика і так далі. Процес складний, але ми дійсно багато працюємо над тим, щоб врахувати всі нюанси і налагодити безперебійну роботу системи” - ділиться Фарид Сафаров.
Також Генеральний директор Директората цифрової інфраструктури Міністерства Інфраструктури України розповів як саме відбувався відбір EDI-провайдерів до робочої групи: “Спочатку ми склали список основних українських IT компаній, що надають послуги електронного документообігу (провайдери документообігу). Потім спільно з "Інститутом аналітики та адвокації" ми почали діалог з метою обговорити бачення держави і деталей пілотного проекту. Основа для впровадження новацій у нас вже була - ще в кінці липня Мінінфраструктури внесло зміни до свого наказу, дозволивши використання електронних товарно-транспортних накладних.
Провайдери охоче підтримали ініціативу Міністерства і протягом декількох місяців детально і скрупульозно опрацьовували з нами майбутній пілот.
Принцип участі в пілотному проекті з впровадження е-ТТН був абсолютно добровільним - до нас приєдналися ті провайдери, які відгукнулися на офіційне запрошення на сайті Мінінфраструктури. Саме їх перелік і вказано в розпорядженні Кабінету міністрів України.”
Фарид Сафаров окремо зазначив, які саме цілі стоять у найближчий період та що планується реалізувати: “Наша основна мета - протестувати працездатність е-ТТН, провести якомога більше "живих" пілотних вантажоперевезень для різних груп товарів по всій території України і налагодити систему в разі виникнення помилок. За результатами успішності пілота, який дозволяє використання або електронних, або паперових ТТН, ми зробимо е-ТТН єдиним і обов'язковим документом для здійснення процесів вантажоперевезення. Так що час проведення пілота - це перехідний період, щоб бізнес встиг підготуватися до повністю цифрових процесів.”
Наразі провайдер е-документообігу EDIN вже розробив рішення е-ТТН та реалізував низку функціоналу:
● Інтеграція з ЦБД (Централізована База Даних) Міністерства Інфраструктури, обмін з іншими провайдерами;
● Підписання еТТН з боку всіх учасників процесу: Токен, MobileID, Хмарне підписання. Підтвердження водієм, приймальником;
● Внутрішні та зовнішні перевезення, створення ТТН від імені відправника, копіювання еТТН;
● Обмін еТТН та супровідними документами з відстеженням статусу еТТН, друкована форма еТТН;
● Інтеграція з обліковими системами за допомогою АPI, інтеграція з EDI та ЮЗД, аналітика перевезень;
● Керування водіями, особистий кабінет водія, створення водія для перевізника. Створення адрес завантаження, вивантаження;
● Заявка на транспортування, акт виконаних робіт, реєстр ТТН, акт зміни реквізитів, видаткова накладна;
● Акт розбіжностей, Відомості про вантаж, Пломбування, Акт перевантаження, акт прийому/передачі;
● Створення та запрошення перевізників та покупців до співпраці у сервісі. Самостійна реєстрація.
Рішення еТТН гарантує цілісну взаємодію: від замовлення до податкової накладної, інтеграцію з EDI, повний ланцюг поставки в електронному вигляді. Водій, вантажовідправник, вантажоодержувач - всі вони мають змогу за наявності інтернету отримати технічну підтримку 24/7 з будь-яких питань. Для уникнення довготривалого впровадження в роботу, проста інтеграція з обліковою системою дозволяє працювати у звичному інтерфейсі та оптимізує роботу з документами.
-----------------
Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна": Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua