Авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» підбила попередні підсумки операційної та господарської діяльності у 2020 році. Поточний календарний рік розпочався позитивними змінами в роботі МАУ внаслідок оптимізації мережі маршрутів восени 2019 року. Рішучі заходи, націлені на виведення авіакомпанії на беззбитковість, дозволили компанії вже у перші місяці 2020 року забезпечити надходження, які випереджали бюджетні планові показники.
На превеликий жаль, успіхи авіакомпанії МАУ були з присмаком гіркоти та жалоби від жахливої загибелі рейсу PS 752 Тегеран–Київ, що забрала життя 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. Літак авіакомпанії був збитий іранськими військовими ракетами 8 січня 2020 року. Це горе розділило життя компанії на «до» та «після» і стало першим значним психологічним випробуванням для колективу МАУ у 2020 році, за яким послідувала пандемія та безпрецедентні карантинні обмеження.
Наслідки весняного локдауну
Внаслідок пандемії Covid-19 та рішень уряду щодо заборони авіаційного сполучення авіакомпанія змушена була відмінити тисячі рейсів і, як наслідок, авіакомпанія отримала тисячі звернень про повернення коштів. Тільки у період з квітня по листопад 2020 року було опрацьовано 85 861 запитів пасажирів та оформлено повернення на суму у розмірі майже 22 млн доларів. До цього часу зафіксовано ще близько 56 тисяч неопрацьованих заявок на повернення. Співробітники МАУ постійно ретельно фіксують кожне звернення та опрацьовують їх в порядку черги.
Під час локдауну авіакомпанія оптимізувала свою роботу: втричі зменшила витратні фінансові статті, оптимізувала флот та пропорційно скоротила штат працівників на близько 1000 чоловік.
В результаті МАУ завершить 2020 рік з такими показниками:
- з січня по грудень МАУ виконала близько 17 тисяч регулярних та код-шерінгових рейсів, що на 72% менше у порівнянні з аналогічним показником 2019 року;
- за вказаний період МАУ перевезла 1 млн 787 тисяч пасажирів – учетверо менше результату 2019 року (близько 8 млн пасажирів);
- відсоток транзитних пасажирів склав 43% від загального обсягу перевезень (486 тисяч пасажирів), що на 86% менше у порівнянні з минулим роком.
- МАУ транспортувала 4 млн 824 тисячі кілограмів вантажу (15 млн 073 тисячі у 2019 році) та 1 млн 350 тисяч кілограмів пошти (4 млн 404 тисячі у 2019-му).
Діджиталізація
Весняний локдаун та карантинні обмеження спонукали переглянути підходи до ведення бізнесу з ширшим використанням цифрових технологій. З метою оптимізації операційних і маркетингових витрат, в контексті загального падіння ринку, МАУ переорієнтувалася на ведення сервісів, промо та продажів переважно через діджитал та он-лайн канали.
В результаті, протягом 2020 року МАУ реалізувала низку таких рішень:
- зосередилася на збільшенні прямих продажів авіаквитків через офіційний сайт;
- забезпечила пасажирів автоматизованими промокодами для гарантованого збереження авіаквитка на випадок відміни/переносу рейсів через пандемію з обов’язковим 25%-м бонусом
- створила онлайн сервіс Manage My Booking (MMB), який надав пасажирам можливість за необхідності самостійно змінювати параметри перельоту (напрямок рейсу, дату, додаткові послуги тощо) через мобільний додаток або на сайті МАУ.
Загалом, акцент на діджиталізації та застосуванні цифрових рішень авіакомпаніями став загальним трендом 2020 року.
Рятівні карго перевезення
Вантажні авіаперевезення у період весняного локдауну стали пріоритетним напрямком діяльності МАУ. З дозволу Державіаслужби України та міжнародних регуляторів авіакомпанія отримала змогу здійснювати карго перевезення, у тому числі, у салонах пасажирських літаків. МАУ активно транспортувала гуманітарні, медичні та спеціальні вантажі. Це дало авіакомпанії безцінний досвід в організації антикризових вантажоперевезень, який має потенціал бути реалізованим під час транспортування вакцин від Covid-19.
Соціальна відповідальність МАУ
Одним із пріоритетних напрямків діяльності МАУ у період пандемії була благодійна ініціатива «Під крилом», покликана допомагати хворим дітям. Незважаючи на обмеження більшості країн щодо перетину кордону громадянами України, приліт із метою лікування залишався дозволеним для більшості країн. Саме тому МАУ перезавантажила роботу благодійного проекту «Під крилом». Тепер учасники програми лояльності авіакомпанії Panorama club знову можуть робити внески власними милями до партнерських медорганізацій МАУ для забезпечення безкоштовними перельотами дітей, які потребують лікування або обстеження за кордоном.
«Підтримка такої соціальної ініціативи є особливо важливою в наших нових реаліях. Обмеження на перельоти у 2020 році, на щастя, не стосуються медичних рейсів. Це дає змогу авіації продовжувати виконувати одну з головних своїх місій - допомагати тим, хто потребує невідкладного лікування за кордоном. Для МАУ це завжди було справою честі», - підсумовує менеджер з розвитку програм лояльності МАУ Тетяна Невмержицька.
За період дії такої ініціативи в рамках Panorama club з червня 2019 року по листопад 2020 року зібрані милі використано на оформлення 121 авіаквитка для медичного перевезення дітей. Саме 16 авіаквитків було використано протягом 2020 року, а з них 10 – безпосередньо після відновлення програми в кризовий період.
Бачення перспектив 2021
Авіакомпанія МАУ зробила і робить усе можливе для збереження власної мережі польотів. Так за 2020 рік МАУ виконувала польоти за 155-ма маршрутами, враховуючи регулярні, спеціальні, вантажні та чартерні рейси.
«Робота в умовах карантинних обмежень 2020 року навчила команду МАУ гнучкості, адаптивності та стійкості. І самотужки, без будь-якої допомоги зі сторони, ми вистояли та пройшли це випробування. Усі в МАУ готові працювати на результат так само 24/7 та забезпечувати пасажирів можливістю літати у новому 2021 році. Відповідно, ми дивимося у майбутнє тільки з позитивом. Про позитивний сигнал до відновлення нам вказує також початок вакцинації від Covid-19 у США, Великобританії, Німеччині та інших європейських країнах», - відзначив СЕО авіакомпанії Євгеній Дихне.
МАУ планує поступове перспективне відновлення оригінальної мережі маршрутів у 2021 році. Зокрема, з початку літнього сезону-2021 планується запуск рейсів за 43 міжнародними та 7 внутрішніми маршрутами, що дозволить відновити повноцінне авіаційне сполучення регіонів України з численними країнами Європи через хаб в Міжнародному аеропорту «Бориспіль». Починаючи з квітня 2021 МАУ планує відновлення власної маршрутної мережі на 64% від обсягів 2019 року.
________________________